09.11.2018

Jak urządzić pomieszczenie gospodarcze? Nasza spiżarnia i schowek


Dzisiaj przychodzę do Was z naszym pomysłem na urządzenie pomieszczenia gospodarczego. Mamy to szczęście, że je posiadamy i chociaż ma raptem cztery metry kwadratowe, jest w stanie pomieścić mnóstwo rzeczy! Wystarczy taką przestrzeń, odpowiednio i z pomysłem zaaranżować!


NIEDUŻE POMIESZCZENIE GOSPODARCZE- POMYSŁ


Zacznijmy od faktów i samego pomysłu. Nasze pomieszczenie gospodarcze ma cztery metry kwadratowe. Jego najważniejszym elementem, z punktu widzenia działania domu, jest terma na wodę, która zajmuje najwięcej miejsca.

Jest tutaj też skrzynka elektryczna, komputer sterujący ogrzewaniem, część instalacji alarmowej. Ale wymieńmy po kolei wszystko, co musiało zmieścić się na tych czterech metrach kwadratowych:

- duża terma na wodę
- pralka
- deska do prasowania (żelazko, filtr)
- chemia gospodarcza i jej zapas (płyny do mycia okien, cify itp)
- płyny i kapsułki do prania z zapasami
- papier toaletowy i ręczniki papierowe z zapasami
- kosz na pranie
- drugi kosz na pranie, misa, wiadro
- duże wiadro jeżdżące od mopa i mop
- odkurzacz z akcesoriami
- podręczny kosz z chemią (o nim dalej we wpisie)
- zapas żarówek, baterii
- zapas odświeżaczy do powietrza, preparatów przeciw komarom
- dodatkowe rozgałęźniki, przedłużacze, w tym przemysłowy
- zapas ścierek, ściereczek, gąbeczek
- duże torby zakupowe
- zapas worków na śmieci, w tym do segregacji
- odkurzacz do okien, myjka do okien z akcesoriami
- pochłaniacze wilgoci
- wiertarko-wkrętarka i akcesoria do niej
- duża skrzynia na narzędzia (moje podręczne narzędzia, farby, bejce, pędzle, szpachle)
- dwie mniejsze skrzynie na narzędzia (śruby, śrubki, wkręty itp. w jednej z nich, w drugiej - wiertła, śrubokręty, dłuta, bity itp)
- dżemy i weki od teściowej
- suszarka na pranie
- dwa pojemniki na segregację, zgniatarka do butelek
- mnóstwo drobiazgów (o ich sprytnym przechowywaniu poniżej)

Długa lista, nieprawdaż? A to i tak chyba nie wszystko, co udało nam się zmieścić! Wszystko jest kwestią dobrej organizacji.

Poza samą ideą dobrego zorganizowania tej przestrzeni, przyświecała mi też inna myśl. Nie chciałam aby pomieszczenie gospodarcze wyglądało, jak wyrwane z domu.

W naszym domu panuje ciepły klimat. Jest dużo szlachetnych materiałów wykończeniowych, najwięcej rzecz jasna, drewna. W tym drewniana podłoga, która znajduje się wszędzie, poza łazienką. Zależało mi, by pomieszczenie gospodarcze, bo jest codziennie używane, było spójne ze stylem domu.

Oczywiście, z punktu widzenia praktycznego, równie dobrze sprawdziłyby się tutaj regały, czy półki metalowe. Ja chciałam nawiązać do drewnianych elementów wykończenia w domu i postawiłam na naturalne materiały.

JAKIE MEBLE WYBRAĆ DO POMIESZCZENIA GOSPODARCZEGO?


Jeśli chcecie, jak my, stworzyć taki ciepły dla oka kącik, to oczywiście naturalne

My postawiliśmy na takie materiały, jak:
- sklejka
- tektura
- hiacynt wodny (!ha, to kosze)
- bambus
- drewno
- paulownia (roślina)

Drewno i jego pochodne to materiały odporne. Niewielkie uszkodzenia z łatwością naprawicie, odnowicie samodzielnie. W przypadku regałów, czy półek metalowych, nie jest to już takie proste.

Poza tym drewno jest po prostu piękne! Przez krótką chwilę mieliśmy w tym pomieszczeniu robocze regały, białe z płyty. Aktualnie wylądowały w garażu, a my cieszymy się bardziej naturalnymi materiałami i urządzeniem tego pomieszczenia w spójności, z resztą domu.

Na jakie meble finalnie się zdecydowaliśmy? Oto nasza lista:

1. REGAŁ, postawiliśmy na bambusowe regały VALBY
2. REGAŁ ŚCIENNY, wybraliśmy ILBRO ze sklejki
3. PÓŁKI POTRÓJNE I POJEDYNCZE, z litej paulowni, HEJLSMINDE
4. KOSZE BIAŁO NIEBIESKIE, z m.in tektury oraz słomy FREILIF
5. KOSZE, różne rozmiary, z hiacyntu wodnego, BJORN
6. DREWNIANE KOSZE, z drewna, THORMOD

Do zestawu dołączyliśmy też torby próżniowe, w które pakujemy rzeczy nieużywane, ubranka, z których Helenka wyrosła i wynosimy na stryszek.

JAK FUNKCJONALNIE URZĄDZIĆ SCHOWEK?
O CZYM PAMIĘTAĆ?


Pierwsza zasada, to ta sama, która powinna przyświecać przy każdym innym pomieszczeniu. Ciągi komunikacyjne i funkcjonalność.

POMIESZCZENIE GOSPODARCZE OZNACZYŁAM ŻÓŁTYMI LINIJKAMI


W takim pomieszczeniu chcemy upchnąć maksymalnie dużo rzeczy i czasami zapominamy, np. o swobodnym dostępie do okna, nie zakłóconym dostępie do pralki, itd.

Łatwo jest ustawić mnóstwo rzeczy, ale nie sposób wówczas z nich wygodnie korzystać.

Jaki jest mój patent, aby było i ładnie i funkcjonalnie?
To połączenie regału oraz półek z koszami i kreatywne wykorzystanie regału ściennego.

REGAŁY





Regały powinny mieć taką głębokość, aby zmieściły się na nich kosze lub inne pojemniki. Po co na regałach kosze? Bo sprawdzałam już ustawienie chemii gospodarczej bez nich i było to bardzo niewygodne. Chcąc wyjąć detergent z tyłu, czy ze środka, pozostałe musiałam zdejmować na podłogę. Ponadto, przez ciągłe ich przesuwanie, robiłam bałagan. Lubię porządek, bo oszczędza nasz czas. Zamiast spędzić dziesięć minut na szukaniu domestosa, sięgam odpowiedni kosz, wyjmuję i chowam kosz z powrotem. Voila, to takie proste!

KOSZE












Kosze pozwalają, poza wygodą sięgania po przedmioty, na segregację. Jest kosz na zapas żarówek, jest kosz na płyny do mycia, jest kosz na ścierki i gąbki. Ktoś może zasugerować, czy to praktyczne, jeśli chodzi o takie codziennie, podstawowe porządki? Oczywiście, bo mam też naszykowany kosz "podręczny". Jest w nim kilka detergentów codziennego użycia, ścierka, gąbka i ręcznik papierowy. Sprytne? Polecam Wam takie rozwiązanie!

TO TEN KOSZ PO PRAWEJ STRONIE

Kosze na regałach to jedno. Regały mają pewną wysokość, i co dalej? Wyżej jest miejsce na półki. Półki wiszące, na których, od góry powinny się znaleźć rzeczy rzadziej używane lub, w naszym przypadku, rzeczy Mariusza.


Półki to idealne miejsce do przechowywania słoików, których nie używamy tak często. Na najniższych półkach, do których mogę dosięgnąć mam też zapas papierów, czy pudełko z bateriami. Wyżej pozostało jeszcze trochę miejsca do zagospodarowania.

W pomieszczeniu gospodarczym musiałam znaleźć miejsce na jeżdżące wiadro do mopa, pojemniki na pranie, czy dużą skrzynię na narzędzia. Co zrobiłam?
Z regałów wykręciłam pierwsze (patrząc od ziemi) półki, dzięki czemu zyskałam bardzo dużo miejsca. Spokojnie wstawicie w takie miejsce odkurzacz (u nas stoi w innym miejscu), czy wsuniecie wiadro od mopa.

Wybierając kosze i pojemniki wybierzcie takie, w różnych wielkościach. Ustawiajcie tematycznie, ale niech przyświeca wam myśl praktyczna- to, czego używamy najczęściej- niech znajdzie się na lini wzroku, i najbliżej wejścia, by szybko móc to sięgnąć i odłożyć.


Jest też taka część przedmiotów, które w domu są używane prawie non stop. Takich przedmiotów, które pomimo regałów, koszy, skrzynek na narzędzia, chcielibyśmy nie chować. 

Pierwszą myślą na ich praktyczne przechowywanie może być półka, ale nie. Jak napisałam wyżej, półka, nawet ta na regale, jest praktyczna z koszem/ pojemnikiem. A jeśli przedmioty mają być na wierzchu, to już nie w koszu. 

Oto moje rozwiązanie, z którego jestem mega dumna! Mariusz, kiedy zobaczył te regały ścienne, z początku pukał się w czoło! Że to przecież na figurki i sukulenty do salonu. Ale kiedy zostawiłam go na godzinę, żeby je przymocowałam i wróciłam, wiecie, co zobaczyłam?

Jeszcze nie przykręcił półek, ale na tych ściennych regałach już ułożył sobie wiertarkę, w innym okienku bity do niej, w innym poziomicę i dodał kąśliwie- Tylko mi tutaj nic nie ruszaj!









ZAGOSPODAROWANIE POMIESZCZENIA GOSPODARCZEGO


Na zdjęciach nie widzicie jeszcze trzech rzeczy, na które czekamy. Wiszącej suszarki (tzw. suszarka sufitowa), która będzie zamontowana nad pralką. Jest tutaj dla niej idealne miejsce, 130x60cm, tuż pod wentylacją. Dodatkowo pomieszczenie posiada okno, więc naprawdę szkoda byłoby nie wykorzystać tego miejsca na suficie.

Jeśli spytacie, czemu nie zdecydowaliśmy się na suszarkę-urządzenie, to powiem szczerze- zaczynamy się nad nią zastanawiać :)

Kolejna rzecz, której nie widzicie to zgniatarka do butelek. To fantastyczne urządzenie, która pozwala drastycznie zmniejszyć ilość tzw. "żółtych" śmieci. Mimo tego, że staramy się zminimalizować zakup butelek, to one nadal pojawiają się w domu i zgniatarka rewelacyjnie oszczędza miejsce w koszu do segregacji.

To jest trzecia rzecz, której nie widzicie, czyli dwa kosze do segregacji suchych śmieci (makulatura i plastik z metalami).

O zgniatarce, segregacji jako takiej, opowiem Wam znacznie więcej w odrębnym wpisie.

I tak prezentuje się nasze pomieszczenie gospodarcze, aka spiżarnia i schowek. Przed i po, a także na zbliżeniach. Mam nadzieję, iż udało mi się zainspirować Was do ładnego i praktycznego przechowywania.











Dziękuję marce Jysk za pomoc w publikacji.


Starszy post »

Komentarze